„Научих се да търся есенцията на нещата, както и да упражнявам сдържаност. Съчетанието на двете носят усещане за яснота и ефективност на дизайна.“


За пътя към дизайна, работата в Humanscale, един прозорец в Бруклин, уроците на две малки момиченца, интелигентно изградените пространства и смисъла на обновяването - с Лъчезар Цветанов, съосновател на Studio Novo, шоурум и платформа за добър дизайн, добър живот и добър бизнес, разговаря Теодора Николова.  

За пътя към дизайна 1248

Дизайн студио, шоурум и офис на Humanscаle в Ню Йорк

Как се озова на полето на продуктовия дизайн? 

 

Случайно. Но за това пък категорично. Винаги съм имал влечение към решаването на проблеми по елегантен начин, още преди да се запозная с промишления/продуктовия дизайн. Докато учех “Компютърни науки” в университета в САЩ, мой колега беше съквартирант състудент от факултета по промишлен дизайн. Гледах го как работи и се възхищавах на процеса. Тогава събрах смелост да проведа разговор с декана и да си сменя специалността. Това и до ден-днешен е едно от най-добрите ми решения, базирано на нищо повече от интуицията ми.

 

Какво те научи работата за Humanscale? А Нилс Дифриент? 

 

Работата за Humanscale ме запозна с концепцията, че дизайнът е стратегическа бизнес функция. Там развих уменията си да гледам на дизайн проблемите като проблеми, чиито отговори се намират чрез внимателното наблюдение на поведението на хората, тяхната психология, както и преценката за макро- и микротендециите от социален, технологичен и демографски характер. А Нийлс… Нийлс е легендарен в подхода си и в уменията си на технически инженер, изискан дизайнер и едновременно с това осъзнат бизнесмен. Това, към което и аз се стремя. От него научих най-вече да бъда отговорен и прецизен. Отговорността се изразява в това да създаваме продукти, които решават истински проблеми, а прецизността идва от подхода, при който задаваме много въпроси, чиито отговори ръководят  дизайна и не оставят прекалено много място за “свободно” творчество. Посредством неговото менторство научих да търся есенцията на нещата, както и да упражнявам сдържаност. Съчетанието на двете носят усещане за яснота и ефективност на дизайна.

За пътя към дизайна 1249

Нийлс Дифриент в неговото студио в Ridgefiled, CT

Как те промени самия теб пътят ти в дизайна?

 

Дизайнът не ме промени, той ме завладя и направи човека, който съм днес. Добрият дизайн е моят пътеводител и учител. Чрез него аз продължавам да търся начини да се развивам. Може би най-важното, което взех от дизайна, е умението да визуализирам крайния резултат, преди той да е станал реалност, и знаейки къде искам да стигна, да мога да изградя пътя до там. Това за мен е важно не само когато създавам продукти, но и за осветяването на житейския ми път.

 

Кой е добрият дизайн? И коя според теб е най-важната роля на дизайна днес?

 

Добрият дизайн е там, където се срещат човешките потребности, техническите възможности и удовлетворяването на бизнес нуждите. В зависимост от приоритетите на тези параметри, дизайнът придобива различна форма. Така добрият дизайн може да е артистичен, по-инженерно насочен или да изгражда нови бизнес стратегии. Съответно най-важната роля на дизайна е да влияе позитивно върху човешките сетива, поведение и чувство за добруване, да уважава природните ресурси и да ги използва пестеливо, да бъде отговорен към бизнес нуждите на инвеститора.

За пътя към дизайна 1250

М2 - рамо за монитор. Дизайн на Лъчезар Цветанов за Humanscale.

Функцията или естетиката? 

 

И двете. Природата е най-добрият пример за перфектното съчетание.

 

Какво ти трябва, за да направиш удобен лично за теб работен кът?

 

Зависи от типа работа и каква е продължителността. Удобството има физическо и психическо измерение. Голямото количество естествена или висококачествена изкуствена светлина е задължително. Понякога е достатъчно да имам удобно кресло и отворена гледка; друг път искам тишина и уединение в естетична и подредена среда; трети пък разчитам на ергономичните си Freedom 212, височинно регулируемото си бюро Float и рамо за монитор М2 от Humanscale.

 

А от какво би направил идеалния за теб кът за релакс? Изобщо как почиваш? 

 

Мога да отговоря на този въпрос само в минало време. Най-любимото ми място за релакс беше да седя на перваза на прозореца на апартамента ни в Бруклин, да гледам как градът се събужда и да се наслаждавам на кафето си. Това, от което имах нужда тогава, беше една възглавница и списание Monocle – моят “прозорец” към света на културата, икономиката, политиката, дестинациите и дизайна. Откакто се роди първата ни дъщеря, това преживяване бе сложено на пауза.

За пътя към дизайна 1251

Прозорецът към събуждащия се Бруклин.

Какво те учат твоите малки дъщери за добрия живот?

 

Най-вече да се наслаждавам на момента, тъй като именно на тази крехка тяхна възраст е особено осезаемо колко преходно е всичко.

За пътя към дизайна 1252

Учителите ми

Вечният диалог в дизайна е между less и more на всякакви нива, във всякакви смисли. Твоето усещане за този баланс какво е? 

 

Балансът зависи от това каква е ползата от едно, другото или комбинация от двете за ползвателя. Аз съм привърженик на ефективното използване на материални ресурси, които постигат влиятелни и наситени емоционални резултати. Всичко това зависи от средата и контекста на приложението.

 

Ти си индустриален дизайнер. Как възприемаш декоративността? 

 

Декоративност? Имаш предвид използването на цветове? Добре. Дори я приветствам. Тя е едно добро изразно средство.

За пътя към дизайна 1253

Ламаринена плоча от къща в Бруклин.

Какво е луксът за теб? 

 

Свободното време. По отношение на дизайна луксът е добрият такъв – добра композиция, пропорции, контрапункти и акценти, детайли, динамичност, материята и добрата изработка.

 

Любимите ти лампа и стол? 

 

Стол: CH88 на Hans Wagner за Carl Hansen. Лампа: Snoopy на Achille & Pier Giacomo Castiglioni за Flos.

 

Пет любими твои места, в които дизайнът и функцията са в перфектна хармония и там се чувстваш прекрасно…  

 

Brushstroke Restaurant (Ню Йорк), MoMA (Ню Йорк), Central Park (Ню Йорк), Copenhagen Airport, Ekies Resort (Гърция).

За пътя към дизайна 1254

Патиото в Ekies All Senses Resort.

Има ли интересна предистория Studio Novo? Как стигна до идеята за него? 

 

Интуитивно усетихме, че има глад за добри дизайн решения за бизнес интериори в България и поискахме те да стигнат до повече хора. Смятаме, че интелигентно изградените пространства и тяхната естетиката имат силно влияние върху усещането ни за принадлежност и благосъстояние.

 

Какво стои в сърцевината на концепцията за Studio Novo? И защо избрахте това име?

 

Studio Novo е място, където човек може да усети и да се докосне до добрия дизайн като среда, атмосфера и продукти. Насочени сме в изграждането на бизнес интериори, но помагаме и в създаването на по-лични пространства. Идеята за името идва от желанието да предлагаме бутикова услуга, чиято добавена стойност идва от нашия колективен опит в мебелния и продуктов дизайн, проучване и натрупване на знания и добри практики в създаването на ефективна работна среда, управление и реализация на проекти. Защо Novo? Защото вярваме, че обновяването е неизменна част от пътя към успеха в личен и бизнес план. Без обновяване и промяна, няма развитие. Ако не се развиваме, значи изоставаме. Това се отнася и за всяка организация, която е амбициозна и има какво да даде на общността. Ние определено виждаме смисъл в това, което правим.

 

Какво в развитието на Studio Novo би те зарадвало особено много? 

 

Още от създаването на компанията вярвахме, че ще дойде момент, в който ще създадем наша линия продукти. Все още смятам, че това постижение би било достойно.

За пътя към дизайна 1255

Скица на ранна концепция за шоурума на Студио Ново.